|
آغاز پروژه خط آهن هرات - خواف در افغانستان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عمليات اجرايی پروژه احداث خط آهن هرات - خواف، که افغانستان را به شبکه راه آهن ايران و اروپا پيوند می دهد، و بهره برداری از جاده شصت کيلومتری هرات - فارياب با حضور معاونان روسای جمهور افغانستان و ايران آغاز شد. روز شنبه 7 اسد (29 ژوئيه)، علی سعيدلو معاون اجرايی رييس جمهور ايران و احمد ضياء مسعود معاون اول رييس جمهور افغانستان، عمليات اجرايی پروژه احداث راه آهن 191 کيلومتری هرات - خواف را آغاز کردند. با اجرای اين پروژه، افغانستان برای نخستين بار دارای راه آهن می شود و از طريق شبکه راه آهن سراسری ايران، به شبکه راه آهن ترکيه - اروپا و بندرهای ايران در خليج فارس راه پيدا می کند. توافقنامه اجرای اين پروژه، در سفر ماه جوزا (مه) گذشته حامد کرزی رييس جمهور افغانستان به ايران به امضا رسيد. به گزارش ايرنا، خبرگزاری رسمی ايران، هزينه اجرای اين پروژه، از محل بودجه جاری دولت اين کشور تامين می شود. افغانستان از معدود کشورهای جهان است که راه آهن ندارد.
در صورت اجرای پروژه خط آهن هرات - خواف، حمل نقل کالا و مسافر در افغانستان، دستخوش تحول گسترده ای خواهد شد. افغانستان با پيوند يافتن به راه آهن سراسری ايران، از طريق ترکيه به شبکه راه آهن اروپا نيز راه خواهد يافت. همچنين، بخش زيادی از بار حمل و نقل جاده ای کالا ميان افغانستان و بندرهای ايرانی خليج فارس نيز، می تواند به راه آهن منتقل شود. ايرنا گزارش داده است که 77 کيلومتر از اين راه آهن 191 کيلومتر که در داخل خاک ايران واقع می شود، از محل بودجه داخلی ايران، و 61 کيلومتر ديگر، از محل کمکهای بلاعوض اين کشور برای بازسازی افغانستان تامين خواهد شد. پيوند هرات به شمال افغانستان
جاده شصت کيلومتری هرات - ارملق در اين مسير، که با هزينه سی ميليون دلاری ايران به بهره برداری سپرده شده، تا شهر ميمنه ولايت فارياب ادامه خواهد يافت و به عنوان بخشی از شاهراه حلقه ای افغانستان، قرار است هرات را به هشت ولايت شمالی و شمال غربی کشور پيوند دهد. احمد ضياء مسعود و علی سعيدلو معاونان روسای جمهور ايران و افغانستان، ساعاتی پس از افتتاح اين دو پروژه، در مورد چگونگی بازسازی افغانستان و مشارکت ايران در اين روند بحث و گفتگو کردند. جاده دوغارون به هرات که مهمترين مسير ارتباطی بين ايران و افغانستان به شمار می رود با هزينه ۶۰ ميليون دلاری ايران بازسازی شده است. ساخت اين جاده ۱۲۲ کيلومتری که از دوغارون در مرز ايران شروع شده و به شهر هرات در افغانستان می رسد بخشی از کمک ۲۵۰ ميليون دلاری ايران به بازسازی افغانستان است که تفاهم نامه آن در سال ۱۳۸۱ بين دو کشور منعقد شده بود. ايران در نشست بازسازی افغانستان در توکيو ژاپن آمادگی خود را برای پرداخت ۵۶۰ ميليون دلار کمک به صورت بلاعوض و اعتبارات بانکی جهت بازسازی افغانستان اعلام کرده بود. |
مطالب مرتبط 'بخش خصوصی ايران تابع سياست خارجی است' 29 مه، 2006 | افغانستان اسپنتا: افغانستان پايگاه ضد ايران نخواهد شد 24 مه، 2006 | افغانستان کمک ايران به بازسازی افغانستان 10 مارس، 2005 | افغانستان حامد کرزی وارد تهران شد 26 ژانويه، 2005 | افغانستان افتتاح پل 'ميلک' با حضور مقامات ايران-افغانستان 20 نوامبر، 2004 | افغانستان کميسيون مشترک همکاريهای اقتصادی ايران و افغانستان 27 اوت، 2004 | افغانستان کمک ايران برای مکانيزه شدن کشاورزی افغانستان 15 اکتبر, 2003 | افغانستان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|