BBCPersian.com
  •    راهنما
تاجيکستان
پشتو
عربی
آذری
روسی
اردو
 
به روز شده: 14:47 گرينويچ - شنبه 29 ژوئيه 2006 - 07 مرداد 1385
 
اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد صفحه بدون عکس
آغاز پروژه خط آهن هرات - خواف در افغانستان
 

 
 
راه آهن
افغانستان از معدود کشورهايی است که راه آهن ندارد
عمليات اجرايی پروژه احداث خط آهن هرات - خواف، که افغانستان را به شبکه راه آهن ايران و اروپا پيوند می دهد، و بهره برداری از جاده شصت کيلومتری هرات - فارياب با حضور معاونان روسای جمهور افغانستان و ايران آغاز شد.

روز شنبه 7 اسد (29 ژوئيه)، علی سعيدلو معاون اجرايی رييس جمهور ايران و احمد ضياء مسعود معاون اول رييس جمهور افغانستان، عمليات اجرايی پروژه احداث راه آهن 191 کيلومتری هرات - خواف را آغاز کردند.

با اجرای اين پروژه، افغانستان برای نخستين بار دارای راه آهن می شود و از طريق شبکه راه آهن سراسری ايران، به شبکه راه آهن ترکيه - اروپا و بندرهای ايران در خليج فارس راه پيدا می کند.

توافقنامه اجرای اين پروژه، در سفر ماه جوزا (مه) گذشته حامد کرزی رييس جمهور افغانستان به ايران به امضا رسيد.

به گزارش ايرنا، خبرگزاری رسمی ايران، هزينه اجرای اين پروژه، از محل بودجه جاری دولت اين کشور تامين می شود.

افغانستان از معدود کشورهای جهان است که راه آهن ندارد.

دوستی ايران و افغانستان، طرحی از افتتاح شاهراه هرات - دوغارون
ايران در نشست بازسازی افغانستان در توکيو ژاپن آمادگی خود را برای پرداخت ۵۶۰ ميليون دلار کمک به صورت بلاعوض و اعتبارات بانکی جهت بازسازی افغانستان اعلام کرده بود
برخی از کارشناسان افغان می گويند احداث راه آهن افغانستان، در دهه دوم قرن بيستم، در زمان حاکميت امان الله خان آغاز شد، اما بيش ده کيلومتر از احداث آن در شمال غرب کشور (مرز تورغندی در هرات) نگذشته بود که حکومت امان الله خان با کودتای مخالفانش سقوط کرد.

در صورت اجرای پروژه خط آهن هرات - خواف، حمل نقل کالا و مسافر در افغانستان، دستخوش تحول گسترده ای خواهد شد.

افغانستان با پيوند يافتن به راه آهن سراسری ايران، از طريق ترکيه به شبکه راه آهن اروپا نيز راه خواهد يافت.

همچنين، بخش زيادی از بار حمل و نقل جاده ای کالا ميان افغانستان و بندرهای ايرانی خليج فارس نيز، می تواند به راه آهن منتقل شود.

ايرنا گزارش داده است که 77 کيلومتر از اين راه آهن 191 کيلومتر که در داخل خاک ايران واقع می شود، از محل بودجه داخلی ايران، و 61 کيلومتر ديگر، از محل کمکهای بلاعوض اين کشور برای بازسازی افغانستان تامين خواهد شد.

پيوند هرات به شمال افغانستان

شاهراه هرات - دوغارون (عکس از سايت هرات)
جاده دوغارون به هرات که مهمترين مسير ارتباطی بين ايران و افغانستان به شمار می رود با هزينه ۶۰ ميليون دلاری ايران بازسازی شده است
معاونان روسای جمهور دو کشور، همچنين بهره برداری قسمتی از جاده ارتباطی هرات - فارياب را افتتاح کردند.

جاده شصت کيلومتری هرات - ارملق در اين مسير، که با هزينه سی ميليون دلاری ايران به بهره برداری سپرده شده، تا شهر ميمنه ولايت فارياب ادامه خواهد يافت و به عنوان بخشی از شاهراه حلقه ای افغانستان، قرار است هرات را به هشت ولايت شمالی و شمال غربی کشور پيوند دهد.

احمد ضياء مسعود و علی سعيدلو معاونان روسای جمهور ايران و افغانستان، ساعاتی پس از افتتاح اين دو پروژه، در مورد چگونگی بازسازی افغانستان و مشارکت ايران در اين روند بحث و گفتگو کردند.

جاده دوغارون به هرات که مهمترين مسير ارتباطی بين ايران و افغانستان به شمار می رود با هزينه ۶۰ ميليون دلاری ايران بازسازی شده است.

ساخت اين جاده ۱۲۲ کيلومتری که از دوغارون در مرز ايران شروع شده و به شهر هرات در افغانستان می رسد بخشی از کمک ۲۵۰ ميليون دلاری ايران به بازسازی افغانستان است که تفاهم نامه آن در سال ۱۳۸۱ بين دو کشور منعقد شده بود.

ايران در نشست بازسازی افغانستان در توکيو ژاپن آمادگی خود را برای پرداخت ۵۶۰ ميليون دلار کمک به صورت بلاعوض و اعتبارات بانکی جهت بازسازی افغانستان اعلام کرده بود.


 
 
حامد کرزی و محمود احمدی نژادديدگاه
حامد کرزی در ايران؛ سومين و مهمترين سفر؟!
 
 
پرچمهای افغانستان-ايران تحليل
بهره برداری از مهمترين محور ارتباطی ايران و افغانستان
 
 
مطالب مرتبط
کمک ايران به بازسازی افغانستان
10 مارس، 2005 | افغانستان
حامد کرزی وارد تهران شد
26 ژانويه، 2005 | افغانستان
اخبار روز
 
 
اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد صفحه بدون عکس
 
 
   
 
BBC Copyright Logo بالا ^^
 
  صفحه نخست|جهان|ايران |افغانستان |تاجيکستان |ورزش |دانش و فن |اقتصاد و بازرگانی |فرهنگ و هنر |ویدیو
روز هفتم |نگاه ژرف |صدای شما |آموزش انگليسی
 
  BBC News >>|BBC Sport >>|BBC Weather >>|BBC World Service >>|BBC Languages >>
 
  راهنما | تماس با ما | اخبار و اطلاعات به زبانهای ديگر | نحوه استفاده از اطلاعات شخصی کاربران